کتاب "تاثیر علم بر اجتماع" یکی از آثار فلسفی و علمی و اجتماعی برتراند راسل بشمار می‌رود که آنرا در هشتادمین سال زندگی خود منتشر کرده است.
وی در این کتاب علم را محور زندگی انسان قرار داده و استفاده صحیح از تکنیک را یگانه وسیله بهبود وضع بشر می‌داند. با فرو ریخگی فرهنگی و تمدنی که معلول ترس و ناامیدی و یأس است مبارزه می‌کند و روح امید و شهامت و محبت و خوشبینی را در افراد تقویت می‌نماید. در اصلاحات اجتماعی علاوه بر مسئله تعلیم و تربیت، تقسیم اراضی، تعدیل سرمایه‌ها، نظارت بر موالید، آزادی، صنعتی نمودن کشور و مکانیزه کردن کشاورزی را لازم می‌داند و در عین حال تمام این عوامل را برای رفاه حال جامعه ضروری و غیرقابل اجتناب می‌شمارد و تصریح می‌کند که با رعایت این اصول همان آسایش و رفاهیتی که در کشورهای مترقی جهان وجود دارد نصیب ما نیز خواهد شد و صلح عمومی در پناه آن تأمین می‌گردد.
او می‌گوید : با اینکه در طول سه قرن گذشته علم قدرت انقلابی خود را به عنوان یک نیروی باور نکردنی تثبیت نموده کار علم در تطور زندگی بشر در مراحل ابتدایی است و بطور اختصار اثرات مختلفی را که علم در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انسان داشته است مورد بحث قرار می‌دهد.

نویسنده:

 برتراندراسل