🔸 بانکدار یهودی یاکوب شیف به انقلاب روسیه علاقه خاصی نشان داد. مخصوصا در قتل #خانواده_تزار مشارکت پنهانی داشت.

🔹 در جولای ۱۹۱۸ یاکوب شیف نامه ای به ماموران دیپلماتیک آمریکایی در بین بلشویک ها فرستاد که در آن دستور #قتل_عام خانواده تزار داده شده بود.

🔸 دستور قتل تزار و خانواده او در واقع از #نیویورک صادر شد. لنین هیچ دستوری صادر نکرد، در واقع خطوط تلگراف به مقصد #یکاترینبورگ(محل قتل عام خانواده تزار) قطع بود و تماس با آن جا جز از راه نامه نگاری میسر نبود.

🔹 در پاسخ، ماموران نامه ای به شیف فرستادند که در آن ذکر شد که ارتش سفید( #مخالفان_شوروی) در نزدیکی #یکاترینبورگ هستند؛ شیف نیز دستور داد که تزار و خانواده اش به سرعت و قبل از رسیدن #ارتش_سفید کشته شوند.

🔸 پس لنین هیچ تصمیمی درباره قتل خانواده تزار نگرفته است. تاریخدان یهودی ادوارد رادزینسکی، سعی می کرد که تقصیر مرگ آن ها را به گردن لنین بیاندازد.

🔹 اما تلگرام مشهور به دستور لنین هرگز یافت نشد #رادزینسکی در جواب می گفت که او( لنین) تلگرام مربوطه را از بین برده است؛ در جواب باید گفت که چرا او تنها این تلگرام را نابود کرده، ودیگر اسناد مربوط به آن واقعه را از بین نبرده است؟!

🔸 در نوامبر ۱۹۲۴، زمانی که سوکولوف در حال نوشتن کتابش درباره مرگ تزار بود، ناشرش به او گوشزد کرد که درباره برخی مطالب کتاب نگران است و نمی تواند آن ها را چاپ کند؛#سوکولف ماه بعد به طرز مشکوکی در گذشت، زمانی که برای سخنرانی به ایالات متحده رفته بود.

🔰 منبع:

کتاب سوکولف به نام" قتل خانواده تزار" سال ۱۹۲۵ در برلین به چاپ رسید.حقیقت نامه یاکوب شیف، در ۱۹۹۰ در روسیه منتشر شد